Friday, September 2, 2011

puisi umar khayyam

dari pusat alam aku mengembara,
hingga aku tempuh pagar bumi ke 7,
dari situ aku duduk bersemayam di singgah sana saturn,
habis aku hurai segala masaalah di tengah jalan,
masaalah MATI & REZEKI tetap tersembunyi.

tangan yg bergerak & menulis,
bergerak lagi pd yg lain,
apa guna mencumbu merayu,
tak mungkin ia surut pd mu,
krn apa yg sudah bertulis,
sebaris takkan di kikis,
membanjir pun air mata mu berendam,
sepatah kata haram tak padam.

hidup ialah papan catur,
petak2nya siang & malam,
buahnya manusia,
di tolak & ditarik Kuasa,
di tangkap & dibunuh,
1 demi 1,
akhirnya semua di taruh kembali,
di kotak Nya.

Oh Kau,
yg membuat utk ku ranjau ma'siat,
merintang setiap liku jalan ku,
yg mesti ku lalu,
mungkinkah bila telah tersurat,
aku di rengkoh di runtuh ranjau,
lalu dikira org berdosa ?

Oh Kau,
yg menjadikan manusia dari tanah yg di pijak2,
yg telah menyediakan ular pd jannatul 'adn,
dan manusia mesti menerima segala dosa yg menghitam mukanya,

Ampunkanlah kami dan terimalah

 - Umar Khayyam -

No comments:

Post a Comment